Slijtage bandentest 2023
In 2023 is er een interessante test uitgevoerd met bijna versleten banden om te kijken hoe goed ze nog presteren. Jaarlijks wordt er een test uitgevoerd met nieuwe zomer- en winterbanden, maar het is net zo belangrijk om te begrijpen hoe banden zich gedragen als ze versleten raken en hoe dit de veiligheid op de weg beïnvloedt.
Test met versleten banden
We hebben zes verschillende winterbanden geselecteerd voor deze slijtage bandentest. Deze bandensets, die nog bijna nieuw waren, werden op de openbare weg gereden tot ze een profieldiepte van 2,5 mm hadden bereikt. Met deze bijna versleten banden hebben we verschillende testonderdelen uitgevoerd en de resultaten vergeleken met die van dezelfde banden toen ze nieuw waren.
De geteste banden waren:
- Continental WinterContact TS860
- Goodyear Ultragrip 9
- Nokian WR D4
- Dunlop Winter Sport 5
- Michelin Alpin 5
-
Yokohama BluEarth
Testonderdelen
We hebben diverse testonderdelen herhaald met de bijna versleten banden, waaronder tractie op sneeuw, remmen op sneeuw, remmen op nat wegdek, aquaplaning bij rechtuit rijden, aquaplaning in bochten, wegligging op nat wegdek en brandstofverbruik.
Onze bevindingen tonen aan dat profieldiepte en slijtagepatronen van cruciaal belang zijn voor de prestaties van banden op nat wegdek en sneeuw. Versleten banden presteren significant slechter dan nieuwe banden, vooral op sneeuw en nat wegdek.
Bijvoorbeeld, de tractie op sneeuw met versleten banden was 15 tot 35% lager dan met nieuwe banden, wat resulteerde in een lagere beoordeling. Remafstanden op sneeuw waren ook 14 tot 32% langer met versleten banden, wat het verschil tussen een goede en een slechte beoordeling kan maken.
Op nat wegdek zagen we dat banden met onregelmatige slijtage op de schouders slechter presteerden dan banden met gelijkmatige slijtage. Remafstanden op nat wegdek konden met versleten banden tot 23% langer zijn dan met nieuwe banden, wat een aanzienlijk veiligheidsrisico vormt.
Aquaplaning in bochten was vooral gevaarlijk met versleten banden, met prestatieverschillen van 50 tot 75% ten opzichte van nieuwe banden. Dit kan ernstige veiligheidsproblemen veroorzaken, vooral in noodsituaties.