EV banden voor elektrische auto’s

Elektrische auto’s worden steeds populairder. En dit zal alleen maar toenemen.  Banden voor elektrische auto’s worden anders belast dan voor benzine- of diesel auto. Veel fabrikanten ontwikkelen daarom nieuwe banden speciaal voor de elektrische auto’s en hybride auto’s, oftewel EV banden. 

Maar waarom speciale banden voor elektrische auto’s?

EV banden beschikken over speciale specificaties. De band moet sterk zijn, lage rol weerstand, hoog draagvermogen, band moet stil zijn, etc. Een EV band kan bijdragen aan een verlaging van het stroomgebruik en dus vergroot je het actieradius van de auto. Dit komt mede door de lage rolweerstand. EV banden hebben vaak grote diameters en een smal loopvlak. Daarnaast speelt ook de rubbersamenstelling en structuur van de band een rol.

Elektrische auto’s kunnen aanzienlijk aan de zware kant zijn door het accupakket.  Accupakketten zijn zwaar, dus de banden moeten veel dragen. Bredere banden is geen oplossing onder EV’s, dit heeft effect op de rolweerstand. EV banden is anders opgebouwd dan de “normale” band. De wang (zijkant van de band) is nog dikker en sterker uitgevoerd. Als voorbeeld een elektrische Volkswagen E-Golf weegt tegen de 1520 kilo, een Volkswagen Golf weegt tegen de 1150 kilo. 


Wat is het verschil tussen EV banden en banden voor benzine-diesel auto?

- EV banden hebben sterkere zijwangen, om extra gewicht te kunnen dragen
- De banden zijn stiller, dus betere rijcomfort voor elektrische auto’s omdat deze minder lawaai maakt.
- EV-banden hebben een lagere rolweerstand, zo is de actieradius van de elektrische auto groter.

Groene banden

Veel fabrikanten produceren al “groene banden” . Denk aan Michelin met de Energy E-V , Dunlop met de Enasave EC300, Bridgestone maakt de Ecopia, Hankook heeft de Kinergy AS EV, Continental de eContact, Goodyear de EV en Pirelli maakt de Elect P-Zero.

EV Banden per bandenfabrikant