Alles over Run flat banden

Hoe werken Run-Flat-banden?

Runflat-banden hebben een versterkte zijwand die sterk genoeg is om het gewicht van het voertuig te dragen, zelfs als de band lek is. De versterkte zijwand zorgt ervoor dat de band zijn vorm behoudt en voorkomt dat de band in elkaar zakt en de velg beschadigt. Wanneer een lekke band lek raakt, verschijnt er een waarschuwingslampje op het dashboard om de bestuurder te waarschuwen. De bestuurder kan doorrijden tot 80 km met een maximumsnelheid van 80 km per uur. Het advies is om zo veel mogelijk met een lagere snelheid te rijden en zo snel mogelijk naar een garage of bandenservice ta gaan. De kans is dan groter dat de band kan worden gerepareerd. 

Runflat tyres zijn bekend onder diverse benamingen en afkortingen, zoals: RFT (Runflat Tyres), RSC (Runflat System Component), SSR (Self Supporting Runflat), DSST (Dunlop Self SupportingTechnology), ROF (run on flat), ZP (Zero Pressure) en EMT (Extended Mobility Technology) zijn andere bekende benamingen. RFT  (run-flat tyre) en SSR (Self-supporting-runflat) worden het meest gebruikt. 

Voordelen van runflatbanden

Een van de belangrijkste voordelen van runflatbanden is dat de banden voor extra veiligheid en gemak bieden. Met een normale band kan een lekke band ertoe leiden dat de bestuurder aan de kant van de weg moet stoppen om de band te verwisselen, gevaarlijk en kost veel tijd. Met runflatbanden kan je nog even doorrijden, zodat je veilig naar een bandenservice of garage kan rijden. Een ander voordeel is dat je geen reserveband hoeft mee te nemen wanneer je op runflatbanden rijdt. 


Nadelen van runflatbanden

Een van de belangrijkste nadelen van runflatbanden is dat ze duurder kunnen zijn om te vervangen. De versterkte zijwand en extra technologie maken runflatbanden duurder. Ze zijn niet alleen duurder in aanschaf, ze gaan ook nog eens minder lang mee.


Hoe kan je zien dat het een Runflat band is?

Er is geen vaste codering of kleurcode waaraan runflat banden te herkennen zijn. Alle fabrikanten geven de band een eigen naam, Dunlop gebruikt DSST, GoodYear noemt het EMT, Bridgestone koos voor RFT, Continental bedacht SSR en Michelin gebruikt de naam ZP. Zie hieronder een tabel met alle bekende benamingen. Van al deze benamingen worden RFT (run-flat tire) en SSR (self-supporting-runflat) het meest gebruikt.



Kortom, runflatbanden bieden bestuurders extra veiligheid en gemak, omdat ze na een lekke band een korte afstand kunnen blijven doorrijden. Ze hebben echter ook een aantal nadelen, zoals hogere kosten .  runflatbanden tegen elkaar afweegt. 

Zoek hier je Runflatbanden